نیروی دفاعی اسرائیل

نیروی دفاعی اسرائیل

ارتش دفاع اسرائیل، (در عبری: צבא ההגנה לישראל صا هاگانا لیسرائل- به عربی: جيش الدفاع الإسرائيلي) با نام اختصاری «صاهال» نیروهای نظامی دولت اسرائیل است که از سه نیروی زمینی، هوایی و دریایی تشکیل می‌شود.[۱][۲]

بسیاری از پیشرفت‌های علمی کشور اسرائیل به‌واسطه تامین نیاز فناوری مدرن در ارتش اسرائیل حاصل شده‌است.اسرائیل از دهه ۱۹۷۰ تا کنون معمولاً یک کشور مجهز به سلاح هسته‌ای فرض می‌شود. البته برنامه هسته‌ای اسرائیل غیرشفاف است (محرمانه‌است، هیچگاه رسماً به وجود آن اعتراف نشده‌است، و از سیاست‌های داخلی اسرائیل جدا است).

جوانان عرب مسلمان از خدمت نظام وظیفه معاف هستند؛ ولی برخی اعراب دروزی به طور کامل در ارتش اسرائیل خدمت می‌کنند و برخی از آنها حتی به مقامهای ارشد فرماندهی رسیده‌اند[نیازمند منبع]. همچنین شماری از اعراب بدوی اسرائیل به خدمت ارتش اسرائیل در می‌آیند و از جمله وظائف ویژه‌ای را در امور ردیابی بعهده می‌گیرند که از تخصصات آنها محسوب می‌شود.

جوانانی که مایل به انجام تحصیلات دانشگاهی، پیش از انجام دوران خدمت وظیفه هستند، در صورتی که با استعداد تشخیص داده شده باشند، از چنین امکانی برخوردار خواهند شد. معمولاً ارتش آن رشته‌های دانشگاهی را برای این جوانان مورد تصویب قرار می‌دهد که پس از فارغ‌التحصیل شدن آنان، برای ارتش سودمند باشد. جوانان دانشگاه رفته، پس از انجام تحصیلات، دوران خدمت اجباری را خواهند گذراند.

خدمت ذخیره[ویرایش]
بخش عمده قدرت ارتش اسرائیل را نیروهای ذخیره تشکیل می‌دهند. هنگامی که دوره خدمت وظیفه هر سرباز به پایان می‌رسد، او به یک واحد ذخیره انتقال می‌یابد و هر گاه لازم باشد به خدمت فرا خوانده می‌شود. برای آنکه سربازان ذخیره همیشه آمادگی دفاعی خود را حفظ کرده باشند، و در ضمن ارتش ناچار نباشد تعداد بسیار زیادی سرباز وظیفه در اختیار داشته باشد، هر سرباز ذخیره تا ۵۰ سالگی، هر سال چند روز به خدمت ذخیره فرا خوانده می‌شود. تعداد روزهای خدمت ذخیره متغیر است. آنانی که سرباز ساده هستند حداکثر تا ۳۹ روز در سال خدمت می‌کنند. از این روی آنانی که درجه افسری دارند ممکن است ایام بیشتری را در خدمت ذخیره بگذرانند. در صورت بروز یک بحران جنگی، ارتش حق دارد هر گاه که لازم بداند سربازان ذخیره را احضار کند. نیروهای ذخیره بابت هر روز خدمت خود در ارتش حقوق دریافت می‌کنند که تقریباً معادل حقوق و یا درآمد آنها در کادر غیرنظامی است.[۱]

استخدام دائم[ویرایش]
شماری از سربازانی که دوره خدمت آنها به پایان رسیده، از جانب ارتش برحسب نیازهای جاری به استخدام دائم درمی آیند و دوره افسری خود را می‌گذراند و برای امور فرماندهی و یا مدیریت ارتش تربیت می‌شوند. این افراد ستون فقرات نیروهای دفاعی اسرائیل را تشکیل می‌دهند. سربازانی که به استخدام درآمده و دوره افسری را گذرانده‌اند و یا دوره خلبانی را طی کرده و یا در یکی از آموزشگاههای فنی ارتش به کارآموزی پرداخته‌اند، باید برای مدت چند سال تعهد خدمت بدهند.                                                                                                                        همچنین باید خاطر نشان کرد ارتش اسرائیل بجز در یک مورد اعراب را در بقیه موارد به سختی شکست داد. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ پنج شنبه 16 بهمن 1393برچسب:, ] [ 16:1 ] [ سپهر افشار ]
[ ]